Előkerti munkálatok és termés

Tegnap reggel is masíroztam ki a kertbe korán. Megszerettem ezeket a hajnali kertészkedéseket, pedig a muszáj vitt rá, mivel azonban mostanában nem jógázok (nem is tudom miért) jól esik a kora reggeli mozgás. 
Kibányásztam a cuccok közül a talicskát és megraktam a tegnap visszavágott rengeteg növénnyel és elvittem őket, ne díszelegjenek ott a ház előtt. 

Aztán kivittem az ásóvillát és ástam vele két nagy lyukat a tegnapelőtt lefektetett keménypapír alá, az egyikbe tarackoló kékgyökeret ültettem ki, a másikba egy magas varjúhájat a szaporulatból. Lyukat vágtam a papíron és rátettem, lefogattam téglával egy darab cseréppel. Aztán összegereblyéztem a füvet, amit tegnap levágtam és letakartam a papírt vele, hogy ne csúfoskodjon nekem ott a ház előtt. Szépen ki fog a papír alatt pusztulni a fű és elporhanyósodik majd a talaj. A legközelebbi fűnyíráskor megint ki fogok tenni egy nagy papírt és megint letakarom fűvel és szépen majd az egész részt beültetem így és akkor utána már nem kell kaszálni sem. 

Ez a tarackoló kékgyökér, benn a kertben már nyílik, ha minden jól megy és életben marad, akkor két-három év alatt benő majd ott egy nagy területet és szép kék lesz az egész, aztán őszre pedig a levelei váltanak vörösbe, az is nagyon szép.

kk_img_20240726_125158.jpg

Kigyomláltam a kerítés melletti sávot is, visszavágtam a citromfüvet és volt egy szegény, gondozatlan kakukkfű is, amit nagyon visszametszettem, remélem életben marad. Úgy vágtam le, hogy maradtak rajta kis hajtások. A többit leszedtem szárítani, sőt még majd a bentiekről is kell szednem, mert elég sok kakukkfüvet használok a konyhában. 
A kigyomlált sáv szélében ott hagytam a füvet, tavasszal is így csináltam és ahol a fű volt, ott is porhanyóssá vált a talaj, most legalább 10 centivel kijjebb tudtam húzódni a gyomlálással, olyan könnyen kijött a fű belőle. Érdekes módon a tarack adja magát a legkönnyebben, ahol pl. visszamászott a már beültetett részbe, simán kihúzom a szálakat. 

Kitakarítottam az esővíz elvezetőt is és leszedtem a füvet, ahol ránőtt a a szélére, de a járda közök is nagyon be vannak nőve, azt még nem tudom, hogy szedjem ki onnan. Egyszer már nekirugaszkodtam, de a kánikula miatt abbamaradt és megint benőtte a fű. Gondolkodtam már azon is, hogy lefújom gyomirtóval, valószínűleg az lesz a legjobb. 

Valamelyik délután az előkertet is rendbe tettem, nem is volt tervben, csak kimentem és azon kaptam magam, hogy már kész is. Illetve nincs teljesen kész, mert fel akarok szedni onnan virághagymákat, amiknek már nem jó a helye ott, ahol vannak. 

Illetve olyanon is vacakolok, hogy nagy esőknél bejön a víz a kapubejáróba, pedig tettek fel nekem lemezt, ami elvileg levezetné a vizet, de amikor nagyon zuhog, akkor alámegy a víz és onnan befolyik. Azt nézegettem ma reggel, hogy valamivel be kéne tömni alatta a rést. Van is itthon purhabom, de nem tudom, hogy vízzáró-e, majd meg kell nézni. Ha jó, akkor befújom vele azt a rést és meg is lesz oldva a dolog. 
Rendbe kellene már szednem a kapubejáratot is, mert belülről vállalhatatlanul néz ki... 

Termés is akadt, 9 padlizsánt vettem le és rendületlenül terem. Kettőt karikákra vágva tettem el, a többit megsütöttem padlizsánkrémnek és mentek a fagyasztóba. 
A legközelebbieket már frissen eszem meg, tervezek rántott padlizsánt is és muszakát. 

kk_img_20240725_143946.jpg

Már volt két nagy kaliforniai paprikám is. 

kk_img_20240725_145512.jpg

 Nyílik a kristályvirág is, nem tudom télen hogyan fogom megőrizni ezt a növényt, volt már máskor is, de nem se kinn, se benn nem telelt át. 

kk_img_20240723_093349.jpg

A következő 2 képen az őszi vérfű a főszereplő. Tavalyi magvetésből van ez az egy tő, de az idén is neveltem 3 db-ot (ennyi sikerült). Nem túl fotogén, de az ágyásban nagyon jól mutat, nagyobb nálam. 

kk_img_20240724_160440.jpg

kk_img_20240724_160534.jpg

Mályvacserje, ernyős verbéna és kasvirág. 

kk_img_20240724_160654.jpg

Ebből a pár tő füzérajakból nagy telep lett, nagyon szépek, főleg a bordó hólyagvessző előtt nagyon mutatnak. 

kk_img_20240725_104302.jpg

És még mindig a barátcserje, lassan levirágzik, de az idén nagyon szép végre. 

kk_img_20240725_104342.jpg

Kezd nyílni a Kleopátra tűje is, egyelőre csak a vezérhajtása, de már tele van oldalágakkal is és mindegyiken bimbó is van. 

kk_img_20240726_125857.jpg

Az idén csodaszép a sudárzsálya is, tavaly ő se (ahogy a barátcserje se) szerette a sok esőt. 

kk_img_20240726_125948.jpg