Szombati kertész

Ismét adtam egy csodás kertet az oldaldobozhoz. Jørn Møller Jensen kertje Dániában. Imádom azt a zöld bujaságot, ami a kertjében van. 

Most már valódi vérengzést csapok minden nap a csupasz csigák között. Amit érek, azt késsel kettévágom. Egyébként simán eszik egymás tetemeit, de legalább addig se a növényekre mennek. 
A házasokat újabban szatyorba gyűjtöm (eddig kidobáltam) és kiviszem az erdőbe. Nem sokat ért a gyűjtés, este összeszedtem egy szatyornyit, reggelre volt kétszer annyi... 
Kimentem a ház mellé és azt láttam, hogy ott sorakoznak hosszú, tömött sorokban befelé, ahol az őszi kikerics van, ezért kiszedtem onnan. 
Úgyis tervbe volt véve, hogy kiszedem, mert tavaly ősszel a virágját se tudta kinyitni, már a friss bimbókat lezabálták róla. 
Gyönyörű, hatalmas, erős hagymái vannak, persze kicsik is vannak, a szaporulatok. Átültettem új helyre, ahol ősszel látványosabb is lesz és jobban meg is tudom védeni őket. Annyi hagyma volt, hogy végül két helyre ültettem át.  

Ez a Bros Vitrol csigairtó egyébként használni látszik, de ahová nem szórtam, ott persze simán mászkálnak a dögök, de határozottabban kevesebb van ott, ahol szétszórtam. Több kell belőle, azt hiszem rendelni fogok még egy kilósat, mert ezeket most kell innen kiirtani, mielőtt leraknák a petéiket. Keltek is ki mostanában, mert találtam egészen kicsiket is. A csigairtó mellett is vagdosom őket, nem bízom a véletlenre, a spanyol csigából a döglött csiga a jó csiga. 

Visszavágtam az elvirágzott orvosi zsályát is... húúúúú, nem volt semmi. Már legalább 2 nm-re el volt terülve, iszonyú nagyra nőtt, mert tavaly nem metszettem le róla csak az elvirágzott részeket. Most csutkára vágtam, mert nem fogok vele bírni, ráadásul nem is egy tő.
Ilyen volt virágzásában: 

kk_img_20240513_165525.jpg

A rengeteg levágott ágat összedaraboltam és lehordtam mulcsnak a kerítés melletti bokrok köré-közé, főleg a leylandi kapott belőle, de jutott a cserszömörce köré is. Jó vastagon raktam, hogy a gyom kidögöljön alatta. 
Azt olvastam, hogy a zsályát (és általában a fűszereket) nem kedvelik a csigák, hát... házas csiga még az ágain is volt, de spanyolt is találtam, az igaz, hogy nem sokat. A sűrű, sötét, nedves hely sokkal többet sejtetett, tehát tényleg nem szeretik annyira. 

Aztán a szappanfűnek estem neki, 3 tő van a kertben ebből egyet fogok meghagyni, szerintem ez a növény benőné még a badlandeket is. Na ez alatt viszont volt csiga bőven, ketté is vagdostam őket ott helyben, a levágott növényt pedig elszállítottam a komposztra. 

Új dugványaim is lettek, lopikált növényből... szánom bánom, de letörtem egy kis ágvéget egy babérmeggyről, 3 dugványom lett belőle. Remélem kigyökereznek, saját komposztot kevertem alájuk kertészeti perlittel. 
Egyébként a többi dugványom is szépen fejlődik, egy cserszömörcét kellett eddig csak kidobnom, mert az szemmel láthatóan meghalt, de az összes többi élőnek tűnik. Azért majd akkor leszek nyugodt, amikor elkezdenek hajtani is. 

És akkor az elmaradhatatlan virágok:

kk_img_20240526_175237.jpg

kk_img_20240527_073112.jpg

kk_img_20240527_074256.jpg

kk_img_20240527_131938.jpg

kk_img_20240527_152006.jpg

kk_img_20240529_075231.jpg

kk_img_20240529_111120.jpg

kk_img_20240529_111129.jpg

kk_img_20240529_111153.jpg