Lepénykenyerek - puri

Összegyűjtöttem egy csomó keleti - indiai kenyér receptet, amik nem hagyományos kenyerek. Tulajdonképpen a világban nem túl sok helyen esznek ilyen kenyeret, amit mi. És igaz ami igaz, ezek tele vannak tartósítóval és  élesztővel. Nagyon kevés helyen lehet kovászos kenyeret kapni és ami azt illeti, én nem tartozom azok közé, akik a pandémia alatt elkezdtek kovászt nevelni háziállatként. Gondolkodtam már rajta, de csak eddig jutottam, a munka mellett nincs annyi időm, amennyit szarakodni kell vele eleinte. Majd ha nyugdíjas leszek, akkor lesz időm, de az még olyan messzinek tűnik... messzi is, hacsak nem történik valami csoda.

Az első próbálkozásom a PURI volt, amit nagyon szeretek és ez élesztő nélküli. Anno elég sokat kajáltunk a Govindában a krisnáknál, mert isteni kajákat csinálnak és ott majdnem mindig ettem purit. Viszont nem fogok minden nap enni, mert rengeteg vaj van benne, illetve benne csak 1 kanállal van, viszont bő vajban (ghí-ben) kell kisütni és emiatt nem is olyan olcsó és nagyon nagy szaga van a lakásban. Szóval a puri ritka csemege lesz, én szabdzsival szeretem. 
Még gyakorolni is kell, mert nekem az első adag nem is lett olyan, mint az igazi, jó, krisnás puri, mert sokkal jobban fel kellett volna hólyagoznia, azt hiszem kevés volt a vaj, amiben sütöttem. 

A receptet a krisna.hu oldalról vettem.

Hozzávalók:  (én fél adagot csináltam, az is bőven elég)

250 g teljes kiőrlésű liszt
100 g fehér liszt
1/2 kávéskanál só
1 evőkanál vaj vagy ghí
175 ml meleg víz (a fél adaghoz nekem kicsivel több víz kellett, mert nem állt össze a tészta)
ghí vagy növényi olaj a sütéshez (a sütéshez vajat használtam, 10 vaj nem volt elég 4 db-ho,legalább a duplája kell - kétszerre sütöttem ki, 4-4-et )

A sót és a kétfajta lisztet elkeverjük, és elmorzsoljuk benne a vajat vagy a ghít. Lassanként hozzáadjuk a vizet. Vajas kézzel 5-8 percig gyúrjuk. Fényes, kemény tésztát kapunk. A ghít felmelegítjük. közben a tésztát 16 gombócra osztjuk, és egy kis ghí segítségével kerek, egyenletes vastagságú lepényeket nyújtunk belőlük.
(Ne használjunk lisztet, mert a lepényekről lehulló liszt beszennyezné a ghít.) Mikor a ghí füstölni kezd, vegyük kisebbre a lángot. Csúsztassunk bele egy lepénykét, óvatosan, hogy nehogy megégessük az ujjunkat. Pár másodperc múlva a felszínre fog emelkedni. Azonnal finoman nyomkodjuk le egy lukacsos kanál hátuljával. Luftballonként fel fog fúvódni. Fordítsuk meg, és süssük a másik oldalt további kb. 15 másodpercig, aztán egy szűrőben vagy szalvétán csöpögtessük le. Ugyanígy járunk el valamennyi purival. Forrón tálaljuk. Bármely étel kiváló kísérője.

kk_img_20211112_110929.jpg

kk_img_20211112_111607.jpg

kk_img_20211113_135537.jpg