Eltűntem "kicsit" - paradicsomok

Jó régen nem írtam, de valahogy elvittek a teendők és nem jutott idő, pedig annyi minden termett a kertben (és annyi minden nem), de igyekszem bepótolni az elmaradtakat.

Tegnapelőtt délután, a vihar előtt kimentem és leszedtem a paradicsomokat, hogy ne verje le az eső vagy a szél őket és még a kert is száraz volt. 

Ami azt illeti, nagyon szépen termettek, pedig nem permeteztem őket (se), bár az is igaz, hogy mostanra elpusztította őket valami gombabetegség. Fura a viselkedése, mert szinte egyik napról a másikra barnultak meg a levelek és a szárak is, de az is lehet, hogy csak nem figyeltem oda a bokros teendők közepette.

Az idei paradicsomtermésből az is tanulság, hogy nem mind jó fajta, nem szerettem mindet azok közül, amiket ültettem, ezért jövőre nem fogok mindegyikből ültetni. Nem ízlett pl. a fekete koktélparadicsom. Egyrészt nem is fekete, nem szép a színe, nem kínálja magát, hogy megegyem. Nagyon lédús, vékony a héja is, de pillanatok alatt megromlik, az íze csak akkor jó, amikor még félig érett. 

k_dscf7592.JPG

Ültettem nagy fekete paradicsomokat is, de azok se lettek feketék és azok is nagyon hamar megromlottak, még a száron. Lehet, hogy a betegség okozta és ha igen, akkor ezek a legérzékenyebbek rá. 

A legfinomabb a hosszúkás koktélparadicsom lett, óriási fürtökben terem, az íze isteni.

k_dscf7590.JPG

A tigerella is szépen terem, nem nőnek túl nagyra, jól néznek ki azokkal az élénk naracssárga csíkokkal. A pici sárga, lampion alakúak is szépek, nem termett ugyan bőséggel és az ízében sincs semmi kirívóan különleges, de egy-két palánta jövőre is el fog férni belőle. 

Volt olyan koktélparadicsom is, ami magától kelt, a tavalyi ültetésből, ezek gömbölyűek és elég (nagyon) vastag a héja is. 2 db-ot hagytam meg belőle,de jövőre nem kerül be a kertembe, mert szétreped. Tavaly azt gondoltam, hogy talán a hosszú szárazság után jött hirtelen  esőtől  repedt meg az összes, de az idén is megrepedt, kivétel nélkül mind. A zöldeket leszedtem szilva chutney-hoz, hogy már legalább az ne vesszen kárba, de jövőre ebből a fajtából nem kérek. 

Egyébként azt vettem észre, hogy azok termettek a legszebben és azok a legellenállóbbak, amiknek a magját boltban vásárolt paradicsomból kapartam ki és tettem el magamnak. Ültettem még pl. hosszú paradicsomot is, ebből jövőre sokkal többet fogok eltenni, mint ahogy a közepes méretű, gömbölyűből is, mert finomak voltak. 

Ami az idén nem volt nekem, de szeretem, az a kumato paradicsom, majd veszek és szedek ki belőle magot. 

k_20200831_163721.jpg