Fekete retek

Valamikor augusztus legvégén, vagy szeptember elején ültettem fekete retket és már nem volt benne bizalmam, hogy kikel. Száraz is volt az idő, akkor aláöntöztem, amikor elültettem, de utána nem foglalkoztam vele. Nem is figyeltem rá, azt még láttam, hogy kikelt, de megfeledkeztem róla. 

Aztán valamelyik nap vettem észre, hogy teremtek retkek. Nem nagyok, olyan 5 centisek lehetnek, még hagyom őket kinn egy kicsit, hátha nőnek, mert ma megint nem fagyott, hál'Istennek. Nem nagyon eszem fekete retket, azért ültettem, hogy gyógyszerként használjam ha esetleg megterem, mézzel jó köhögéscsillapító. Ezek nem lettek akkorák, hogy kivájjam a közepét és megtöltsem mézzel, de össze is lehet reszelni és mézzel keverni, aztán kifacsarni belőle a retket. 

De az is lehet, hogy tinktúrát készítek belőle. Van még egy kis maradék vodkám, a nyári citromfű tinktúrához vettem. 

Közben ki is szedtem ami használható volt a retkek közül, megtisztítottam és elraktam tinktúrának. Kinn van a verandán, mert van olyan bukéja, hogy el lehet tőle pusztulni. Le van zárva az üveg, de kicsit beleszagoltam, húúúúú! Két hétig fel kell rázogatni és utána leszűrni, nem teszem ki neki a lakást. :)))

A fekete retek gyógyhatása igazán univerzális, jó köhögés ellen, de az epére, a májra, az emésztésre és a koleszterinszintre is jó hatással van. 

Így néz ki, szép friss, csak kicsike: 

kk_img_20201113_132336.jpg