Őszi kikerics, a Waterlily

Jól beugrott ez az őszi idő... majd megfagyok, ezért ma reggel bekapcsoltam a fűtést. 21 fokon szokott állni a termosztátom, most is annyira állítottam, de még nem állítottam be rajta a télen használt értékeket, mert nem akarom, hogy kapcsolgasson nekem kora reggel is. 
Most még elég, ha kicsit elviszi ezt a nyirkos, hideg érzést és a ház se fog gyorsan lehűlni, elég ha csak rövid ideig fűt. Aztán amikor majd jönnek a valódi hidegek, akkor beprogramozom és mehet a téli menetrend, de remélem, hogy az még odébb van és azt is remélem, hogy lesz még olyan idő ezen az őszön, hogy ki is kapcsolhassam a kazánt egy időre. 
Ez most főpróbának is jó, hogy lássam minden működik és ne akkor lepődjek meg, amikor tényleg komolyabb hideg lesz. Még a szerelőt is ki kell hívnom a rendes éves ellenőrzésre. 

Tegnap 10 mm eső esett, lassú, áztató eső, be voltam miatta szorulva, viszont kell a csapadék. Nem lett volna rossz, ha nem ilyen szélsőséges lehűléssel jön, hozzá voltam szokva a meleghez (ahogy gondolom  mindenki más is) és most eléggé fázom.

Tegnap felhoztam a pincéből az összes hagymás és a rózsák eltett papírjait és lefotóztam őket. A télen majd szeretnék írni egy növénylistát, hogy kb. tudjam mi van a kertben. 

Most a legszebb a kertben (illetve az eső előtt volt a legszebb) az őszi kikericsek közül a Waterlily (Colchium autumnale 'Waterlily'), amit még a legelső hagymások között vettem (és milyen jó, mert azóta sokszorosára ment fel az ára), de először nem ültettem jó helyre és majdnem kipusztult. Felszedtem és új helyre ültettem, azóta ott fejlődik szépen és már sokasodott is a hagyma, mert évről évre egyre több virágot hoz. 

Itt még bontakozott. 

kk_img_20240911_123121.jpg

Napsütésben a legcsodásabb. 

kk_img_20240912_102052.jpg

Itt pedig a környezetében.

kk_img_20240912_110153.jpg

Azt már írtam, hogy az idén az összes Colchium új helyre költözött a kertben, vagy a csigák miatt, vagy azért, mert a helyük közben túlzsúfolttá vált, ahogy benőtték a körülöttük lévő növények. 
Folyamatosan mozog a kert. Viszont nagyon örülök, hogy a fehér is kidugta végül magát, mert amikor kiástam, ennek a hagymái voltak a legfejletlenebbek. Nagyon remélem, hogy az új helyen majd jobban tudnak fejlődni. A lényeg most, hogy él és tud virágozni. Körülötte a már kibújt a sok kis borzaskata magonc, amik majd szépen áttelelnek és jövőre megint csodaszép virágaik lesznek. 
Talán majd kicsit meg kell ritkítani, de tavaszig nem nyúlok hozzájuk, mert nem tudni milyen lesz a tél és az is lehet, hogy más helyeken, ahová szórtam magot, majd nem kel ki és akkor lesz mit átültetnem. 

kk_img_20240912_122845.jpg

 Szedtem be szőlőt is az esőzuhogás előtt, a fehér szőlőt csak októberben szoktam tudni enni, de most az is  megérett és mindegyik olyan édes, hogy már-már zavaró. Gondolom a nagy hőingás miatt, mert napközben kánikulák voltak, ugyanakkor itt felénk a hajnalok már nagyon jó hűvösek voltak. Ezért is volt az augusztusi kánikula sokkal viselhetőbb. Még soha nem volt ilyen édes a szőlő, amióta itt vagyok. 

kk_img_20240912_160234.jpg

A Poc (Böbe), hajnal 3-kor kellett őt kiengednem, mert este esze ágában se volt kimenni. Úgy összeszőrözte már a takarót, hogy nem is tudom, hogy fogom rendbe szedni. 
Elza viszont kinn aludt valahol, pedig este láttam őt az ablakból és kiabáltam neki és robogott is haza, mint egy tank. Komolyan, dübörgött az úton az esti nagy csendben, pontosabban két szarvasbőgés közötti csendben lehetett hallani a trappolását, de aztán mégse jött be. Vártam őt az ajtónál, de nem jött. 
Este egyébként minden eddigit fölülmúlóan ordítottak a szarvasok, ráadásul valahol hátul, közvetlen a kerítésem közelében, végül kivilágítottam egy nagy lámpával, hogy elijesszem, mert nem szeretném, hogy összetörjék a kerítésemet. Sokan voltak, nemcsak a bika, mert a lámpa fényében csak úgy világított a sok szem. Tök jópofa volt. :))

kk_img_20240912_153954.jpg