Tervek

Így még nem voltam, hetekig válogattam az évelő virágmagokat a Kincsesligeten és nem tudtam eldönteni, hogy mit rendeljek. Felvettem a kedvencekbe, át a kosárba,  aztán olvasgattam róla és töröltem. Mert vannak virágok, amik tetszenének, de elég sokról írják azt, hogy érdemes tópartra ültetni, én meg nem akarok nagyon vízigényes növényeket. Az igaz, hogy tavaly volt eső dögivel, de nem lesz ez mindig így és már most is vannak olyan növényeim (pl. a hortenziák), amik szeretik a nedvességet. Így töröltem a csinos gerlefejet, a kínai zergeboglárt és még párat.

Ugyanakkor nem tudom mennyire kell hinni a leírásoknak, mert pl. a kínai hamuvirágot is nagyon "iszákosnak" írták le, de 2022-ben azt a nagy szárazságot jobban bírta, mint a medveköröm. 

Ami miatt még hezitáltam az az, hogy az idén nincs új, feltört terület a kertben (a sok eső miatt), nem lenne hová ültetni. Már így is zsúfoltság van, mert rengeteg fajta növényt ültettem. Elsősorban arra mentem rá, hogy minél nagyobb legyen a fajtaválaszték a kertben, de nem igazán volt tervezett az ültetésem. 
Egyrészt ahogy haladtam a parlagfeltöréssel, úgy ültettem be az üres helyeket, másrészt itt-ott kissé túlságosan is benőtték, ezért újra fogom tervezni, kellenek a sétányok a kertben, de erről már írtam. 

Végül csak megrendeltem őket, majd csinálok nekik helyet. Majd palántát fogok nevelni, az se baj,  ha csak ősszel ültetem ki, addig meg csak tudok még csinálni helyet. 

Macskamenta alacsony - Nepeta mussinii (faassenii), - a macskamentát azért rendeltem, mert ami nekem van, az nem szép. Ez remélhetőleg az a szép, kék virágú lesz, amire eredetileg is vágytam. 
Keleti mák évelő színkeverék - Papaver orientale-hybr. 'Pizzicato',
Erdei tündérfürt - Aruncus dioicus,
Őszi napfényvirág vörös árnyalatok - Helenium autumnale 'Helena Red Shades', - tavaly a sárga már nagyon szép nagyra nőtté s fantasztikus színfoltot adott az éppen pirosodó tűztövisek mellett. 
Chilei gyömbérgyökér kárminpiros - Geum chiloense 'Mrs. Bradshaw', - van már itthon Geum, de korallpiros és sehol nem tudtam szert tenni tavaly más színekre. Ezért jön most ez és még a lista végén lesz egy sárga is. 
Nagyezerjófű - Dictamnus albus var. purpureus,
Árvalányhaj - Stipa Tenuissima 'Pony Tails', - árvalányhajjal már próbálkoztam, de nem sikerült, valószínűleg nem volt jó a mag. 
Hosszúlevelű veronika 'kék árnyalatok' - Veronica longifolia 'Blue Shades', - ez is érdekes lesz. Tavaly a virginiai veronikával próbálkoztam, egy se kelt ki. 
Csomós harangvirág színkeverék - Campanula glomerata 'mix', - csomós veronikát eddig nem vettem, mert úgy voltam vele, hogy olyan gyakori virág, csak sikerül kérni valahonnan, vagy cserélni, hát nem sikerült. 
Vörös méhbalzsam színkeverék - Monarda didyma 'Panorama mix', - őszintén remélem, hogy lesz közte piros is, szeretném pótolni, amit tavaly sikeresen kinyírtam. 
Arkansasi csillagmeténg - Amsonia hubrichtii,
Chilei gyömbérgyökér dupla napsárga - Geum chiloense 'Sunrise'

Arról is írtam, hogy amiatt is átrendezésre lesz szükség, hogy rohamosan nőnek a cserjék. Eddig az üres helyeken évelők voltak, de ahogy a cserjék növekednek és vetik az árnyékot maguk alatt-körül, úgy lesz szükség másféle növényekre a környezetükben, a meglévőket pedig új helyre kell majd ültetnem, ami - ugye - most nincs. 

Csináltam pár fotót az ÁrnyasKert végéről is, mert azt is el akarom rendezni az idén. Csupa moha lett megint, van ott két nagyon öreg szőlőtőke, amiket ki fogok vágni és a kis szilvafát is. 3 szilvafa van, mind nagyon beteg és bár tavaly rogyásig voltak szilvával, egyet fogok meghagyni. Azt megpróbálom lekezelni és meggyógyítani, a másik kettőnek mennie kell. 
Amikor lefagynak, akkor csak a helyet foglalják ott nekem, amikor tele vannak, akkor nem tudok mit kezdeni annyi gyümölccsel, tavaly is apuék szedték le végül azon túl, hogy főztem lekvárt is, raktam be befőttet is és apuék is mindezt, plusz még egy rakás cefre is lett belőle. Nem kell ennyi, majd kerül a helyükre más. 

Persze azért vannak itt is növények, a kép bal oldalán a földön heverő szárak mutatják a narancssárga sásliliom helyét, a többi viszont üres. 
Sajnos a szomszéd kerítése nagyon dől befelé, de semmi esély arra, hogy megcsináltassa. Ott vannak még nagy bőrlevelek is, de azokat szerintem ki fogom szedni és a helyükre fog kerülni a tündérfürt. Jó magas növény, nem kell majd látnom tőle a dőlő betonfalat, mégse cserje. Ha egyszer valaki mégis megcsinálja azt ott, akkor simán kiszedem a növényt, átültetem addig, cserjével ezt nem tudom megtenni. Télen ugyan nem takar, de télen nem is vagyok kinn és a szomszéd se. 

Itt is rajzolgatok mostanában, hogy majd hová kerüljön az ösvény. Praktikusan akarom őket vezetni, hogy könnyen járhatók legyenek a kert többi része felé. 
Sajnos be kell látnom, hogy nem vagyok elég fantáziadús, amikor kertet tervezek, valamiért nem tudom egészben látni és úgy tervezni. Ilyen kis részletekkel haladok, ahogy kiismerem a klímáját. 
Ennek a kertnek elég sokféle klímájú része van és a talaja is változatos. Jól át kell gondolni, hogy mit hová.
De jó lenne már nekilendülni! 

kk_img_20240104_103401.jpg

kk_img_20240104_103411.jpg

Itt elengedtem a borostyánt, hogy takarja be a talajt, de folyton szaggatni kell, főleg a kőfalról, hogy ne másszon át a szomszédba. Lehet, hogy fel fogom szedni, mert idővel már karbantarthatatlan lesz. Így is hatalmas, látszik, ahogy az utolsó életfára fel van csavarodva a törzse. Jó vastag, teljesen ellepte már az életfát, de azt hagyom ott, szeretik a madarak, el tudnak bújni benne, vagy fészkelni és tele van terméssel is nekik. Szeretik megenni. 

kk_img_20240104_103538.jpg

Ez a sarok nyáron ilyen volt: 

kk_img_20230625_115820.jpg

Itt is látszik, hogy nyáron nem olyan üres ez a rész, ami nagyon füves, az kerül majd betelepítésre az idén. 

kk_img_20230627_081923.jpg